هنر هفتم

نشریه تخصصی سینما

هنر هفتم

نشریه تخصصی سینما

یادداشتی بر فیلم( پاپ)/احسان عبدی پور

دوشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۴۲ ب.ظ

📚پاپ ، آبروی سینمای ملی 

🖋مرتضی بنابی...


پاپ، دارای درونمایه چند بعدیست که زیربنا و شالوده هر سه فصل آن، بر پایه عشق و علاقه بنا شده است. 

اگر بنوعی بیانگر معضلات اجتماعی، و بعضا فرهنگی بود، به مانند اغلب هم دوره های خود، که در زمره منفور ترین تجربیات سینمایی قرار دارند -دست کم در بیان این موارد- هرگز فقر و هر معضل فرهنگی،اجتماعی و البته اخلاقی را بمثابه لکه ننگی بر دامن حکومت بتصویر نمی کشد که صرفا به واسطه ی آن عقده های سیاسی-اجتماعی اش را تخلیه کند و سبب اضمحلال مدیوم هنری اش شود.

این اثر، خود را به چند دیالوگ مضحک و بدور از منطق فیلمسازی که ریشه در ظاهرسازی و روشنفکر زدگی دارد محدود نمی کند و حدالامکان سکوت میکند تا به واسطه وجوه بصری به بیان مشکلات معیشتی و فرهنگی مردم بومی یک منطقه بپردازد و به سبب آن قضاوت را در اختیار مخاطب قرار می دهد تا از پیامدش برقراری وجه تمایزی میان شعار و حقیقت باشد.

بیان تبعیض نژادی در مملکتی که همواره خود را از سردمداران این معضل بین المللی می داند، کار بسیار دشواریست که عبدی پور -فیلمساز- در دومین تجربه ساخت فیلم بلند خود- سومین تجربه اکران- کاملا قاطعانه نشان داد که یک اثر سینمایی -چقدر زیبا- می تواند پا را فراتر گذارد و علی رغم تمرکز بر یک جغرافیای محدود ، از مرزها عبور کرده و زبان بسیاری از اقلیت ها و حوزه های فرهنگی-اجتماعی از سراسر دنیا باشد.

به قول شکیبا سام(سر دبیر ادبیات فصلنامه فرم و نقد):

“هنرمند واقعی ، ریشه در خودش دارد، یعنی از زمین ، طبیعت و مردم خویش جوشیده و بالا آمده و با خودش معاصر است و با روزگارش" 

این جمله مصداق احسان عبدی پورمی باشد، فیلمسازی که از مردمش است، از بوشهر می گوید و تجربیات اصیل زیستی اش. 

اگر مخاطب توانایی شناخت و باور شخصیت های فیلم -پاپ- را دارد تنها معلول نگرش رئالستیک سازنده اش است؛ وی خود را با آنها هم سرنوشت و هم درد می داند.

نگاه عبدی پور به آدم هایش و به مردمی که با آنها زیسته ، از پس شانه هایش است، نه از بالا. 

اگر با تماشای پاپ خندیدیم ، حقیقت محض بود. اگر گریستیم ، اشک هایمان بدور از کذب و ظاهر سازی بود. 

کمدی تاریک فیلمنامه اش با وقار بود، فیلمساز به هیچ قیمتی فرهنگش را به چوب حراج نگذاشت ، مسئله ای که در سالیان اخیر به وفور شاهدش هستیم ، وطن فروشان روشن فکر زده ای که نه از جنس وطن هستن  و نه اصلا می دانند فرهنگ ملی به چه معناست 

و -خود آگاهانه- به ابتذالات غیر هنری تن می دهند تا فقط بتوانند گیشه را تصاحب کنند.

عبدی پور نه اهل نمادگرایی روشنفکرانه است و نه اهل اگزوتیسم.

پاپ، بدون شک  در لیست برترین های تاریخ سینمای ایران قرار دارد و تجربه اکرانش مرهمیست بر زخم کهنه سینماگران حقیقی در این آشفته بازار سینمایی.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی