هنر هفتم

نشریه تخصصی سینما

هنر هفتم

نشریه تخصصی سینما

تمهیدات سینمایی/انتقال تصویری-مونتاژ

سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷ ب.ظ

📚مرجع: Setting up your shots
🖋جرمی وینیرد

🎬انتقال تصویری 

-به چه شکل است؟
انتقال تصویری به معنای هر روشی است که برای تغییر یک تصویر به تصویری دیگر به کار می رود. 
ساده ترین انتقال تصویری ،برش (کات) است. یک برش شاید اصلا به چشم بیننده نیاید یا شایدم برای ایجاد پرشی شدید در زمان و مکان استفاده شود.
دیزالو هم در فیلم ها خیلی رایج است . در یک دیزالو، تصویر جدید روی تصویر قبلی می افتد و رفته رفته شفافیتش از بین می رود ، به شکلی که بر تصویر قبلی غلبه می کند. دیزالو یک انتقال نرم را ایجاد می کند . 
فید ، نوع دیگری از انتقال تصویری؛ در فید، تصویر به آرامی جایش را به یک رنگ می دهد یا برعکس. این رنگ غالبا (اما نه همیشه) مشکی است. مثلا فید به سفید ، معمولا یک جور انفجار را نشان می دهد یا فید به قرمز می تواند استنباط از تصویر سازی خون باشد یا آبی از دریا.
معمولا فید سبب آغاز صحنه می شود یا آنرا پایان می دهد. 
از شکلی خاص برای انتقال یک تصویر به دیگری نیز استفاده می شود؛ انتقال تصویری شکل دار.
مثال های انتقال تصویری شکل دار، انواع وایپ ها، ورق خوردن ها،طرح های کرکره ای عمودی و مورف هستند. انتقال تصویری شکل دار ممکن است با استفاده از وسایلی خاص ایجاد شود، وسایلی مثل چاپگر های نوری یا کامپیوتر. 







🎬مونتاژ

-به چه شکل است؟ 
مونتاژ چیست؟ حداقل چند معنی مشخص برای این لغت وجود دارد. رایج ترین آنها اینست: 
یک سکانس مشخص از تصاویر در یک فیلم، معمولا بدون کلام و اغلب با موسیقی.
برای وضوح بیشتر ،به آن صحنه مونتاژی می گوییم. بسیاری از فیلم ها از این تمهید برای نمایش گذشت زمان یا فصلی از وقایع با به کار بردن اندک یا بدون به کار بردن گفت و گو استفاده می کنند . 
طبق لغت نامه ی وبستر ، مونتاژ ترکیبی از عناصر تصاویر مختلف، علی الخصوص عکس است. اگر ما این تعریف را ملاک قرار دهیم ، پس یک مونتاژ مجموعه ای از عکس ها است، مانند کاری که برش زدن در فیلم می کند ؛ بنابراین هر فیلم به خودی خود مثالی برای مونتاژ است.
شاید بهترین شرح از مونتاژ را در نوشته ی سرگئی آیزنشتاین بتوان یافت، یکی از پدران نظریه پردازی مدرن فیلم. 
آیزنشتاین میگوید:مونتاژ را میتوان در فیلم دید و ماهیت آن را می توان در هرجای دیگری هم دید؛ در نوشتن در موسیقی ودرهنر.
 تعریف آیزنشتاین از مونتاژ ، امکان تعریف فراگیرتری از آن را می دهد: مجموعه ای از عناصر که چیزی را می سازند؛ طعم ها ،مناظر ،صداها، بافت ها و رایحه ها. از آن جایی که فیلم به روشنی، یک رسانای صدا/تصویر است، مونتاژ در فیلم بر مبنای ایجاد ساختارهایی است که تاثیر دیداری و شنیداری دارند.
با وجودی که مونتاژ یک وجه از همه ی فیلم است ، اگر به درستی به کار گرفته نشود می تواند ضربه زننده باشد.
آندره بازن ،منتقد معتبر فرانسوی، استدلال می کند که برای برخی از فیلم ها درواقع این فقدان مونتاژ است که می تواند سودمند باشد. کم کردن، قطع و چسباندن نماها در یک فیلم، درک واقع گرایانه تری از زمان و فضای داستان را به مخاطب می دهد. 
بدون مونتاژ، کارگردان نمی تواند برای پوشاندن خطاها و اشتباهاتش به جایی دیگر برش بزند*

-کجا می توانم ببینمش؟ 
در (بابِل) زمانی که کیت بلانشت مجروح با بالگرد به بیمارستان منتقل می شود ، مونتاژ به کار گرفته شده است. تمامی سکانس فقط با تصاویر روایت می شود و هیچ گفت و گویی به کار نرفته است.
                                                                                        (ترجمه از محمد ارژنگ) 
_____________________________________________________________________
*
بطور کلی برداشت های گوناگونی در حوزه بررسی مونتاژ توسط بزرگان سینما جهان صورت گرفته است و همین امر موجبات بررسی های بیشتری را فراهم می کند اما این موضوع از حوصله متن خارج می باشد و صرفا هدف از نشر این مطلب ارائه سرنخ های از تمهیدات سینماییست که به سبب آن درک حداقلی ای از این دست تمهیدات کسب کنیم.




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی